Diagnostisch onderzoek


Een psychodiagnostisch onderzoek is een onderzoek gericht op het functioneren van het kind of de jongere, met als doel om enerzijds bepaalde moeilijkheden waarmee het kind geconfronteerd wordt, maar anderzijds de aanwezige krachten van het kind en zijn omgeving vast te stellen. Er worden zoveel mogelijk aspecten bekeken: het gezin, de school, de vrije tijd, kindfactoren en ontwikkelingsaspecten.


Een psychodiagnostisch onderzoek bestaat uit één of meerdere onderzoekssessies. Dit wordt vooraf samen besproken. Het onderzoek wordt steeds afgesloten met een adviesgesprek waarin de onderzoeksresultaten besproken worden. Hierover zal ook een schriftelijk verslag gemaakt worden.


Hieronder volgen enkele soorten psychodiagnostische onderzoeken, die wij aanbieden. Het is mogelijk dat uw vraag niet volledig past binnen één van deze beschreven vormen. Twijfel dus zeker niet om steeds contact met ons op te nemen.



* Intelligentie-onderzoek


Een intelligentie-onderzoek heeft als doel om de cognitieve mogelijkheden van een kind of jongere in beeld te brengen. Dit kan voor meerdere doeleinden uitgevoerd worden, bijvoorbeeld bij onderzoek naar hoogbegaafdheid, bij onderzoek naar leermogelijkheden of leerstoornissen, enz.. Het geeft een goed beeld van de totale mogelijkheden van uw kind.



* Leerproblemen


Wanneer een kind of jongere moeilijkheden ervaart binnen het onderwijs en de schoolsevorderingen achter blijven bij de verwachtingen, kan er een onderzoek gedaan worden naar mogelijke leerproblemen of leerstoornissen (bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, enz.)



* Aandachts- en concentratieonderzoek


Een aandachts- en concentratieonderzoek wordt uitgevoerd indien er aanwijzingen zijn voor aandachtsmoeilijkheden, thuis en/of op school. Tijdens dit onderzoek zullen er verschillende domeinen van aandacht en concentratie onderzocht worden.



* Autisme onderzoek


Dit onderzoek wordt uitgevoerd wanneer er vermoeden is dat uw kind of jongere lijdt aan een autisme spectrum stoornis. Er worden drie verschillende domeinen onderzocht.



* Persoonlijkheids- en belevingsonderzoek


Tijdens dit onderzoek wordt bekeken hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind of de jongere verloopt. Een belevingsonderzoek kan worden uitgevoerd wanneer het kind of jongere problemen communiceert waarvoor nog geen duidelijk oorzaak voor gekend is. Tijdens dit onderzoek proberen we een antwoord te vinden hoe het kind of de jongere zijn leefwereld benadert en ervaar.