Begeleiding
* Studiebegeleiding
Het kan voorkomen dat de resultaten niet aansluiten bij de verwachtingen. Binnen onze studiebegeleiding zoeken we een evenwicht tussen de inspanning en de resultaten. Het is immers niet altijd gemakkelijk om schoolwerk in te plannen, de leerstof meteen te begrijpen of zich een persoonlijke studiemethode eigen te maken. We werken met het schoolmateriaal van het kind zelf. We maken een analyse van de schoolresultaten en van de studiemethode om aan de slag te gaan.
Leerlingen komen na school of op zaterdag huiswerk maken en studeren bij ons op kantoor. Indien de vraag er is, kan dit ook in de eigen thuiscontext aangeboden worden. De begeleiding die geboden wordt is zodanig op maat, dat het zelfstandig werken bevorderd wordt, met de nodige ondersteuning en feedback. Daarom raden wij aan om voldoende begeleiding te voorzien. Deze kan op vraag, rekening houdend met de individuele noden en wensen, één tot zes keer per week aangereikt worden. Deze begeleiding kan best zo vroeg mogelijk opgestart worden (tussen 10 jaar en 15 jaar), omdat tijdens deze jaren het aankweken van een efficiënte studieaanpak primeert. Het doel is de kinderen en jongeren zo zelfstandig mogelijk te leren zijn, zodat ze hun eigen weg alleen verder kunnen zetten. Later kan nog steeds een helpende hand en de nodige follow-up geboden worden.
* Opvoedingsondersteuning en gezinsbegeleiding
Algemeen wordt opvoedingsondersteuning omschreven als laagdrempelige ondersteuning van ouders en/of opvoedingsverantwoordelijken bij de opvoeding van kinderen. Dit zijn alle activiteiten die tot doel hebben steun te bieden wanneer het moeilijk loopt in het gezin.
Onze opvoedingsondersteuning focust niet alleen op de ouder of het kind, maar ook op de interactie tussen beide, de betekenissen die gegeven worden en de interpretatie van de context.
* Gedragsproblemen
Wanneer we de oorzaken van het gedrag kunnen achterhalen, kunnen we de omgeving voldoende afstemmen, zodat het gedrag beter hanteerbaar is. Daarnaast willen we het kind handvaten aanreiken om zichzelf positief te ontplooien.
* Leerproblemen
Iedereen kent het woord leerproblemen, maar wat is dit nu precies. De meest eenvoudige uitleg is dat uw kind moeilijkheden ervaart bij het aanleren van nieuwe dingen. Echter niet elk minder schoolresultaat wijst op een probleem. Maar als de moeilijkheden zich blijven opstapelen, kan er sprake zijn van een leerprobleem.
Er zijn verschillende leerproblemen. Zo heeft iedereen wel eens gehoord van ADHD, dyslexie, dyscalculie, faalangst, enz.. Dit zijn allemaal leerproblemen, maar met een verschillende oorzaak. Een correcte diagnose is belangrijk om een correcte begeleiding op te starten.
* Psychosociale problemen (sociale vaardigheden, faalangst, uitstelgedrag, enz.)
Wanneer kinderen hinder ondervinden op vlak van sociaal en psychisch functioneren kan dit bijvoorbeeld faalangst zijn, zich moeilijk kunnen inleven in anderen, omgang met anderen vermijden, moeilijk contact leggen en/of onderhouden, laag zelfbeeld, zich niet goed in zijn vel voelen, pesten of gepest worden,…
Tijdens de begeleiding trachten wij het negatief effect op het leven te verminderen en versterken we hun krachten, zelfvertrouwen en zelfbeeld.